Veilig Thuis in 2021 ook via de chat bereikbaar

Slachtoffers, omstanders en plegers kunnen sinds mei 2020 Veilig Thuis ook via de chat bereiken. Besloten is de mogelijkheid om Veilig Thuis via de chat te bereiken, te verlengen. Ook in 2021 kunnen hulpzoekenden via de chat advies vragen bij Veilig Thuis .

Veel gebruikt

Sinds de introductie is er veel gebruik gemaakt van de chatmogelijkheid. Gemiddeld wordt er zo’n 350 keer per week serieus gechat met een medewerker van Veilig Thuis. Niet alleen wordt er advies gevraagd door omstanders, ook mensen die vragen hebben over hun eigen situatie weten de chat te vinden. De chatfunctie voldoet, ziet ook het Landelijk Netwerk Veilig Thuis. Voorzitter Debbie Maas: “Medewerkers van Veilig Thuis geven aan dat door de chatfunctie mensen eerder contact opnemen met Veilig Thuis. Daardoor kan Veilig Thuis ook in een eerder stadium advies geven. De verwachting is dat dat hierdoor de kans op escalatie of verergering van het geweld kleiner wordt.” Ook wordt via de chat een nieuwe doelgroepen bereikt. Debbie Maas: “Een kleine 10 procent van de mensen die chatten is jonger dan 18 jaar. De meeste mensen die gebruik maken van de chat zijn slachtoffers en omstanders.”

High impact crime

De Veilig Thuis organisaties maken zich – zeker ook tijdens deze nieuwe coronamaatregelen – zorgen over slachtoffers van huiselijk, seksueel geweld of kindermishandeling die niet zelf in staat zijn om te bellen, omdat bijvoorbeeld de pleger hen voortdurend in de gaten houdt. “Maar ook zonder coronamaatregelen zijn huiselijk geweld en kindermishandeling grote en hardnekkige problemen”, benadrukt Debbie Maas. “Deze vorm van ‘high impact crime’ – met jaarlijks vele slachtoffers – moeten we als samenleving prioriteit geven. Dat betekent wat mij betreft ook dat er direct passende hulp of begeleiding beschikbaar is en – indien van toepassing – dat plegers snel berecht kunnen worden en zelf ook begeleiding krijgen.”

Werkwijze Veilig Thuis

Slachtoffers, plegers, omstanders en professionals kunnen bij het advies- en meldpunt Veilig Thuis terecht met hun vragen over huiselijk geweld en kindermishandeling. De Veilig Thuis medewerker achter de chat of telefoon luistert en stelt en beantwoordt vragen. De medewerker kan ook helpen om een melding te maken van vermoedens. Na een melding doet Veilig Thuis onderzoek naar de situatie of wordt de hulp ingeroepen van lokale hulpverleners, zodat een gezin geholpen kan worden.

Bereikbaarheid

Het landelijke telefoonnummer 0800-2000 voor advies en meldingen is 24 uur per dag, 7 dagen in de week operationeel. De chat is overal in het land op alle werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bemenst.