Meldingsprocedure
Hoe kunt u een melding doen?
U maakt zich zorgen over een mogelijke vorm van huiselijk geweld of kindermishandeling bij kinderen of volwassenen waar u als professional bij betrokken bent. Dan kunt u Veilig Thuis Flevoland eerst om advies vragen en uw zorgen telefonisch (voor)bespreken voordat u een melding doet. Samen kunnen we de urgentie bespreken of bekijken of er stappen zijn die u of iemand anders kan ondernemen. Als een melding toch noodzakelijk is, staan wij klaar om u te assisteren bij het invullen van een zo gedetailleerd mogelijke melding, zodat u uw cliënt optimaal kunt bijstaan.
Hieronder leggen wij u uit hoe u een melding kunt doen.
U kunt een melding doen met behulp van het online meldingsformulier. Hier vult u uw gegevens en die van betrokkenen in en geeft een omschrijving van de situatie.
Voor het doen van een melding dient u de volgende gegevens minimaal bij de hand te hebben:
U dient de aanmelding binnen 4 uur af te ronden. U kunt de browser tijdens een aanmelding niet verlaten, een aanmelding dient in één keer afgerond te worden. U kunt wel vooraf het voorbeeldformat bekijken om de melding voor te bereiden. Dit format kunt u niet gebruiken om mee te melden.
Bij het doen van een melding gaan wij ervan uit dat u de stappen 1 t/m 4 van de meldcode doorlopen hebt. Veilig Thuis zal uw bevindingen vanuit de meldcode met u bespreken en samen met u kijken of u zelf in staat bent om passende hulp te bieden of te organiseren.
Als wij uw melding binnen krijgen doen wij eerst een veiligheidsbeoordeling. Deze bestaat uit drie stappen:
Op basis van de veiligheidsbeoordeling bepalen wij wie de casus het beste kan oppakken: een andere instelling of professional, een wijkteam of Veilig Thuis zelf. Wij informeren u als melder altijd over het vervolg. Wij informeren ook de leden van het gezin over de melding en over de afspraken die zijn gemaakt.
In enkele gevallen leidt de veiligheidsbeoordeling tot de conclusie dat er geen aanleiding is voor verdere stappen. In die gevallen sluiten we de bemoeienis direct af.
Aansluitend op de veiligheidsbeoordeling koppelt Veilig Thuis aan u terug wie naar aanleiding van uw melding het contact gaat leggen met de leden van het gezin of huishouden: Veilig Thuis zelf, een wijkteam of een professional die eerder al betrokken was.
Als u bij de melding van oordeel was dat u zelf over voldoende mogelijkheden beschikte om de noodzakelijke hulp te bieden of te organiseren dan geeft Veilig Thuis u, bij de terugkoppeling, de aanvullende informatie, die u nodig heeft om de hulp goed te kunnen bieden. Zet Veilig Thuis de dienst Voorwaarden en vervolg of de dienst Onderzoek in, dan krijgt u als melder een tweede terugkoppeling. Die ontvangt u binnen 10 weken na de eerste terugkoppeling
Voor meer informatie over de veranderde werkwijze naar aanleiding van de verbeterde meldcode kunt u ook het document Veelgestelde vragen veranderde werkwijze VT raadplegen
Wanneer u, als professional, zorg heeft om een gezin, dient u, voordat u een melding doet, de stappen van de vernieuwde meldcode te volgen. Klik hier voor meer informatie over de Meldcode.
In de Q&A Veranderde Werkwijze Veilig Thuis vind u meer informatie over de Meldcode en de werkwijze van Veilig Thuis. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met Veilig Thuis op telefoonnummer 088-2220500 of via info@veiligthuisflevoland.nl