Uw rechten als cliënt
Wat zijn uw rechten als cliënt bij Veilig Thuis?
Als cliënt van Veilig Thuis hebt u er recht op dat u goed geïnformeerd wordt, dat we zorgvuldig met uw gegevens omgaan en dat we professioneel handelen.
Veilig Thuis houdt van iedere cliënt een dossier bij. Daarin staan persoonlijke gegevens van alle gezinsleden: namen, geboortedata, adressen en burgerservicenummers. Ook schrijven we in uw dossier alles op wat we met u en anderen over u bespreken en wat onze conclusies en adviezen zijn. We gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. U hebt, tenzij de veiligheid van de gezinsleden daardoor geschaad zou worden, recht op inzage in uw dossier. We houden ons daarbij aan de geldende wet- en regelgeving.
Uw rechten ten aanzien van de gegevens in uw dossier bij Veilig Thuis Flevoland zijn vastgelegd in het landelijke handelingsprotocol waarmee Veilig Thuis Flevoland werkt. U kunt meer lezen over uw rechten in hoofdstuk 15 van het Handelingsprotocol van Veilig Thuis
Alle directbetrokkenen worden door Veilig Thuis geregistreerd in het Veilig Thuis register (VT-register). Door registratie in het VT-register is het mogelijk om te kijken of directbetrokkene(n) bekend zijn (geweest) bij een ander Veilig Thuis. Als een directbetrokkene(n) bekend is (geweest) bij een ander Veilig Thuis, kan het Veilig Thuis waar de melding is binnen gekomen, contact opnemen met het andere Veilig Thuis voor afstemming en overleg.
In het Privacyreglement Veilig Thuis staat beschreven hoe wij omgaan met persoonsgegevens. Onze cliënten, medewerkers en externe relaties moeten er op kunnen vertrouwen dat wij zorgvuldig en veilig met hun persoonsgegevens omgaan. Hiervoor heeft Veilig Thuis een privacyreglement opgesteld. Op de pagina Privacyverklaring kunt u privacyreglement downloaden. Of u kunt de samenvatting lezen.
Bent u ontevreden over de samenwerking met Veilig Thuis? Wij helpen u graag om dit op te lossen. Wij hebben een klachtenregeling, die u de mogelijkheid biedt om uw onvrede te uiten. Voor de medewerkers van Veilig Thuis is het een kans om de kwaliteit van hun werk te verbeteren.
Op de pagina Klachtenregeling kunt u meer lezen over de klachtenregeling en wat u kunt doen als u een klacht hebt.
U kunt een vertrouwenspersoon inschakelen om u bij te staan bij de gesprekken met Veilig Thuis Flevoland. Dit kan een vertrouwenspersoon van Jeugdstem zijn, maar ook een familielid of vriend(in). Een vertrouwenspersoon kan u ondersteunen zodat alle belangrijke zaken aan de orde komen in het gesprek. De vertrouwenspersoon kan meeluisteren of helpen onthouden wat er besproken is bijvoorbeeld. Het is niet de bedoeling dat de vertrouwenspersoon het gesprek gaat overnemen. U bent zelf met ons in gesprek.