Privacyreglement Veilig Thuis
Hoe wij uw privacy waarborgen
Als cliënt van Veilig Thuis Flevoland (VTF) heeft u recht op privacy. U moet er op kunnen vertrouwen dat wij zorgvuldig en veilig met uw persoonsgegevens omgaan. In het Privacyreglement Veilig Thuis is vastgelegd hoe wij dat doen. Het privacyreglement voldoet aan de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en de AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens) en kunt u hiernaast downloaden.
In het kort: Wij leggen gegevens over u vast als er een melding over u wordt gedaan. Ook kan het nodig zijn dat wij overleggen met andere professionals. De medewerker informeert u over de gegevens die worden vastgelegd en met wie overlegd gaat worden. Veilig Thuis heeft de wettelijke bevoegdheid om hier van af te wijken als er aanwijzingen zijn dat de veiligheid van een van de betrokkenen in gevaar is.
Veilig Thuis heeft de maatschappelijke opdracht om burgers te beschermen door een melding van huiselijk geweld en/of kindermishandeling te onderzoeken en vervolgens passende hulp in te zetten. Deze maatschappelijke opdracht is vastgelegd in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Om deze opdracht goed te kunnen vervullen, zijn wij bevoegd om uw persoonsgegevens te verwerken (grondslag: artikel 5.1.6 lid 1 Wmo). Wij gebruiken deze gegevens om een goed beeld van uw situatie te krijgen zodat wij voor u en/of uw gezin passende hulp kunnen inzetten en dat ook kunnen verantwoorden (doelbinding).
Bijzondere categorieën van persoonsgegevens mogen wij niet zomaar verwerken. Denk aan gegevens over etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, seksueel gedrag en seksuele gerichtheid en aan medische of strafrechtelijke gegevens. Veilig Thuis is bij wet bevoegd om gegevens over gezondheid en gegevens over kindermishandeling en huiselijk geweld te verwerken (artikelen 30 lid 3 sub a Uitvoeringswet AVG en artikel 5.1.6 Wmo).
Veilig Thuis verwerkt de (persoons)gegevens van u en andere betrokkenen in een digitaal dossier. In het dossier staan persoonsgegevens zoals naam, adres, geboortedatum en Burgerservicenummer (BSN). Ook staat in het dossier relevante inhoudelijke informatie die wij ontvangen of opgevraagd hebben. Het dossier bevat dus gevoelige informatie. Dat betekent dat het dossier niet zomaar op te vragen of in te zien is door anderen. In het privacyreglement kunt u lezen met wie wij gegevens uitwisselen.
Wij leggen uw persoonsgegevens vast in een registratiesysteem dat beveiligd is middels autorisatie en alleen toegankelijk is voor bevoegde medewerkers. Dat wil zeggen dat alleen medewerkers van VTF die betrokken zijn bij u of uw gezin, toegang hebben tot de informatie in uw dossier. Alle medewerkers van VTF hebben geheimhoudingsplicht en/of beroepsgeheim. Ook hebben we alle noodzakelijke organisatorische en technische maatregelen genomen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot persoonsgegevens te voorkomen.
Als cliënt van Veilig Thuis heeft u rechten ten aanzien van uw dossier. U kunt alleen rechten uitoefenen op het deel van het dossier en de gegevens die op u betrekking hebben. Hieronder leggen we uit welke rechten u heeft.
Hoe kunt u aanspraak maken op uw rechten?
U kunt een verzoek indienen bij de medewerker die bij u betrokken is. Deze zorgt dat uw verzoek op de juiste plek terechtkomt. Lukt dat niet of is dat om een ander reden niet mogelijk? Dan kunt u uw verzoek indienen via het contactformulier, telefonisch, via e-mail of per post. Alle contactgegevens staan op deze website bij Contact
Bent u niet tevreden over onze dienstverlening of over hoe wij omgaan met uw privacy? Dan gaan wij graag met u in gesprek om een passende oplossing te vinden. Wilt u niet in gesprek, of levert een gesprek niets op, dan kunt u een klacht indienen. Meer informatie vindt u op de pagina over onze klachtenregeling.
Bent u niet tevreden over de verwerking van uw persoonsgegevens? Ook dan gaan wij graag met u in gesprek. Komen we er samen niet uit? Dan heeft u op grond van de privacywetgeving het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit kan op drie manieren:
– Telefonisch: 088 – 1805 250 (maandag t/m vrijdag; 9.00 tot 17.00 uur)
– Per post: Postbus 93374, 2509 AJ DEN HAAG
– Via de website: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
Als u met Veilig Thuis te maken krijgt, dan kunt u zich bij laten staan door een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon kan iemand uit uw eigen omgeving zijn (denk aan familie of vrienden) of het kan een professional zijn. Het is fijn als u vooraf laat weten aan de medewerker van Veilig Thuis dat u gebruik maakt van een vertrouwenspersoon.
Ook kunt u een vertrouwenspersoon vragen om u te helpen als u een klacht wil indienen.
Wilt u zich bij laten staan door een professioneel vertrouwenspersoon? Dan kunt u terecht bij Jeugdstem. Jeugdstem is er voor álle cliënten van Veilig Thuis: volwassenen zonder kinderen, ouders én kinderen. U kunt bellen op tel: 088 – 555 1000 of een e-mail sturen naar info@jeugdstem.nl. Ook kunt u het contactformulier op de website invullen: www.jeugdstem.nl/contact.
Voor meer informatie kunt u onze medewerkers vragen om uitleg. Heeft u een vertrouwelijke vraag of klacht? Dan kunt u contact opnemen met onze Functionaris Gegevensbescherming via fg@veiligthuisflevoland.nl. De Functionaris Gegevensbescherming zal uw melding in behandeling nemen en hiermee vertrouwelijk omgaan. Let op: de Functionaris Gegevensbescherming gaat niet in op inzageverzoeken van uw dossier.
Voor inzageverzoeken kunt u een verzoek indienen bij de medewerker die bij u betrokken is. Deze zorgt dat uw verzoek op de juiste plek terechtkomt. Lukt dat niet of is dat om een ander reden niet mogelijk? Dan kunt u uw verzoek indienen via het contactformulier, telefonisch, via e-mail of per post. Alle contactgegevens staan op deze website bij Contact