Wat gebeurt er als je belt?

STAP 1: Wij luisteren naar je verhaal

Heb je vragen over huiselijk geweld of wil je graag een luisterend oor? Bel dan met ons. Je krijgt een medewerker aan de lijn, die aandachtig naar je verhaal luistert.

STAP 2: Je krijgt advies

Wij zetten alle besproken punten op een rij, beantwoorden de vragen en geven advies. Er wordt gekeken naar jouw wensen en mogelijkheden: wij bieden advies op maat.

STAP 3: Wij zoeken samen hulp

Ten slotte wordt er samen met jou gekeken welke professionele hulp er nodig is. Soms is het snel duidelijk welke problemen er zijn en welke hulp nodig is. In dat geval gaat Veilig Thuis deze hulp meteen organiseren. Wij werken nauw samen met overige instanties in de regio. Je wordt, als dat mogelijk en wenselijk is, gekoppeld aan een instantie die op korte termijn een afspraak met je maakt om samen aan jouw hulpvragen te werken.

Onderzoek 

Niet altijd is het meteen duidelijk wat er aan de hand is. Soms moet eerst uitgezocht worden of er wel sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling. Dan doet Veilig Thuis eerst onderzoek. Ook in een onderzoek werkt Veilig Thuis zoveel mogelijk samen met de mensen om wie het gaat. Maar lukt dat niet, dan kan Veilig Thuis ook onderzoek doen zonder dat de betrokkenen het daarmee eens zijn, als dat voor de veiligheid van kinderen of volwassenen nodig is. Als je twijfelt, bel dan anoniem voor advies. Want anders gebeurt er niets en gaat het geweld gewoon door.

Je kunt ons veilig bellen

Ons nummer, 088 - 222 05 00, is afgeschermd en daardoor niet terug te vinden op je telefoonrekening. Ook achteraf zal niemand weten dat je ons hebt gebeld. Let er wel op dat je het laatst gebelde nummer uit het geheugen van je (mobiele) telefoon wist. Als je niet weet hoe dat moet, bel dan in een telefooncel of met de telefoon van een vriend of vriendin. Als je wilt of als dat nodig is, kun je anoniem blijven.